Ειδικοί προτείνουν τη λήψη δραστικών μέτρων για τη μείωση των ατυχημάτων όπου εμπλέκονται άτομα τρίτης ηλικίας. Ζητούν μέχρι και τη… λείανση των γωνιών στις διασταυρώσεις.
Η τραγωδία το απόγευμα της Τετάρτης στο ύψος στην Φθιώτιδα, όπου ένας 39χρονος έχασε την ζωή μετά από τροχαίο στο οποίο ενεπλάκη 85χρονος οδηγός, επανάφερε την συζήτηση για τους μεγαλύτερους σε ηλικία οδηγούς και για τον αν κάποιοι από αυτούς έχουν τη δυνατότητα να πιάνουν τιμόνι.
Αναμφίβολα, δε χρήζει επιστημονικής τεκμηρίωσης πως όσο αυξάνεται η ηλικία ενός ανθρώπου τόσο εξασθενούν τα αντανακλαστικά και περιορίζεται η όραση. Πρόκειται για μια νομοτελειακή εξέλιξη, δεδομένου ότι είναι αδύνατον να ξεγελάσει κανείς τους νόμους της φύσης.
Η μείωση των φυσικών ικανοτήτων επηρεάζει άμεσα και την οδηγική διαδικασία, μιας και ένας άτομο της τρίτης ηλικίας είναι σχεδόν αδύνατο να οδηγεί με την ίδια ικανότητα που τον διέκρινε όταν ήταν νέος.
Όσο, όμως, αυξάνεται το προσδόκιμο ζωής και οι ηλικιωμένοι είναι πολύ πιο ενεργοί από όσο μισό αιώνα πριν, τόσο θα μεγαλώνει ο αριθμός των ηλικιωμένων οδηγών στους δρόμους. Κάτι που συνεπάγεται παρουσία περισσότερων οδηγών με εξασθενημένη όραση και αντανακλαστικά στο οδικό δίκτυο.
Σύμφωνα με έρευνα που χρηματοδοτήθηκε από τη βρετανική κυβέρνηση και διενεργήθηκε από τον οργανισμό Road Safety Foundation (RSF), τα τροχαία δυστυχήματα όπου εμπλέκονται οδηγοί της ηλικιακής ομάδας 70-79, αναμένεται να γνωρίσουν αύξηση της τάξεως 40% μέσα στα επόμενα 20 χρόνια.
Στο πλαίσιο αυτό προτείνονται μέτρα για την οδική ασφάλεια, με στόχο τη μείωση των θανάτων και των τραυματισμών ατόμων ηλικίας άνω των 70, κατά 50% μέχρι το 2030 και τον εκμηδενισμό τους με ορίζοντα το 2050.
Ανάμεσα σε αυτά είναι η υποβολή των οδηγών σε εξετάσεις παθολογικής φύσεως, όπως εξετάσεις όρασης και διανοητικών ικανοτήτων, ειδικά όταν προτίθενται να ανανεώσουν το δίπλωμά τους.
Παράλληλα, προτείνεται η επανεκπαίδευσή τους, αλλά και η διεξαγωγή πιο εμπεριστατωμένων ερευνών για τον αντίκτυπο των προβλημάτων υγείας στην οδήγηση.
Ειδικοί επί τους θέματος από το Ηνωμένο Βασίλειο μάλιστα τίθενται υπέρ της λήψης ακόμα πιο δραστικών μέτρων, όπως είναι η αναδιαμόρφωση του οδικού δικτύου, ώστε να γίνει πιο φιλικό για τα άτομα της τρίτης ηλικίας. Επί παραδείγματι, συστήνουν τη «λείανση» των γωνιών στις διασταυρώσεις, ώστε να διευρυνθεί το οπτικό πεδίο των ηλικιωμένων οδηγών με περιορισμένο εύρος κίνησης του αυχένα τους.
Η μείωση των τροχαίων όπου εμπλέκονται άτομα τρίτης ηλικίας απασχολεί έντονα και την Κορέα. Η τελευταία αξιοποιεί τις δυνατότητας της τεχνητής νοημοσύνης, αλλά και των VR (Virtual Reality) προσομοιωτών οδήγησης, για τη συλλογή ασφαλών στοιχείων σχετικά με την οδηγική συμπεριφορά των ηλικιωμένων.
Σύμφωνα, τέλος, με τα στατιστικά στοιχεία της τροχαίας της χώρας, ο αριθμός των ηλικιωμένων με δίπλωμα οδήγησης έχει αυξηθεί κατά 300% μεταξύ του 2008 και του 2018, δηλαδή από το 1 εκ., στα 3 εκ.
ΠΗΓΗ: https://www.newsauto.gr/