To newmoney αφηγείται τη σύγχρονη ιστορία του τρόπου ζωής των Ελλήνων μέσα από τη σχέση τους με τα brands που καθόρισαν κάθε δεκαετία από τα ’50s μέχρι σήμερα.
Αν η δεκαετία του ’50 στην Ελλάδα χαρακτηρίζεται ως μεταπολεμική και μετεμφυλιακή, του ’60 ως της αμφισβήτησης, η δεκαετία του ’70 είναι αυτή των μεγάλων γεγονότων της χώρας, της παγίωσης της ανάπτυξης -από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως- και της εισόδου της χώρας μας στην παγκόσμια σκακιέρα.
Η αγροτική παραγωγή εκτοξεύεται καθώς οι Έλληνες αρχίζουν σιγά-σιγά να βελτιώνουν το επίπεδο ζωής τους με κατασκευές και εισαγωγές αρδευτικών και άλλων μηχανημάτων. Η βαριά βιομηχανία επικεντρώνεται στην παραγωγή υλικών οικοδομών και φυσικά στην ανέγερση κατοικιών. Αναπτύσσονται η δασοκομία, η κτηνοτροφία και η αλιεία, ενώ μεγαλουργούν τα ορυχεία, τα μεταλλεύματα και οι επενδύσεις στις αλυκές. Ξεκινούν δυναμικά και άλλοι κλάδοι της οικονομίας, όπως η μεταποίηση με ρούχα και παπούτσια και άλλα καταναλωτικά αγαθά -καλλυντικά, αξεσουάρ και είδη πολυτελείας- ενώ αναπτύσσονται οι μεταφορές, οι επικοινωνίες, το εμπόριο, οι ασφάλειες, οι υγειονομικές υπηρεσίες, τα φάρμακα, η ενοικίαση κατοικιών, η ανάγκη για εκπαίδευση και τέλος ο τουρισμός που συμπαρασύρει τα ξενοδοχεία ενώ κάνει την εμφάνιση του και το “rooms to let”. Όλο αυτό απογειώνει το τραπεζικό σύστημα, οι τράπεζες γίνονται σημαντικός μοχλός ανάπτυξης με την Εθνική να ηγείται, την ΕΤΒΑ να ακολουθεί και τις: Αγροτική, Πίστεως, Γενική και Ιονική να παίζουν η κάθε μια στο δικό της τερέν.
Η βιομηχανική απογείωση φέρνει την Βόρειο Ελλάδα μπροστάρη με τη Διεθνή Έκθεσή της να βουλιάζει από συμμετοχές και εταιρείες όπως η μεταξοϋφαντουργία Ήλιος, να επεκτείνεται συμπράττοντας µε την μεγαλύτερη ολλανδική κλωστοϋφαντουργική βιομηχανία Royal Ten Cate N.V.
Η εταιρεία σωλήνων Πετζετάκης θα γίνει η πρώτη πολυεθνική εταιρεία της Ελλάδας με τρομερή ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια, όπως και η εταιρία παραγωγής σωλήνων ΜΑΒΙΣΩ. Η αυστριακή Steyr µε τη σύμπραξη της ΕΤΒΑ, ιδρύει το εργοστάσιο βαρέων οχημάτων που αποτελεί σοβαρή προσπάθεια να ξεκινήσει παραγωγή αυτοκινήτων, λεωφορείων, τρόλεϊ, φορτηγών και γεωργικών μηχανημάτων στην Ελλάδα. Η προσπάθεια θα ευοδωθεί για κάποια χρόνια με πολύ καλά αποτελέσματα, αλλά θα βυθιστεί στην αφάνεια τις μετέπειτα δυο δεκαετίες.
Η Φίλκεραµ Johnson ντύνει με πλακάκια τις νέες κατοικίες, οι τσιμεντοβιομηχανίες ΤΙΤΑΝ και Ηρακλής χτίζουν όλη την Ελλάδα -και όχι μόνο- το εργοστάσιο της GOODYEAR τροφοδοτεί με λάστιχα μια βιομηχανία που αναπτύσσεται και η ΒΙΑΜΑΞ Α.Ε. παρασκευάζει λεωφορεία. Στην Θεσσαλονίκη ξεκινά η παραγωγή του αυτοκινήτου PONY από την NAMCO των αδελφών Κοντογούρη. Η CHRYSLER μετατρέπεται σε CHRYSLER HELLAS SA. για μια διεθνή σχεδίαση ενός απλού, φθηνού CITROEΝ. Η MOTOEMIL παράγει τρίκυκλα και η AGRICOLA και η ΕΒΙΑΜ φορτηγά 4×4 και αγροτικά μηχανήματα. Ανάλογες προσπάθειες έγιναν από την NISSAN και την MAZDA, χωρίς και αυτές να μακροημερεύσουν.
Η δεκαετία αυτή, σφραγίζεται επίσης από την αύξηση της κατανάλωσης, των αποταμιεύσεων, των εισαγωγών και την αλλαγή στις διατροφικές συνήθειες. Σταδιακά τα μπακάλικα, τα μανάβικα και τα κρεοπωλεία μετατρέπονται σε self-service καταστήματα, τα γνωστά Super Market. Η ιστορία τους ξεκινά το 1961 στο Κολωνάκι από τον Μαρινόπουλο, ακολουθεί ο Θανόπουλος στην Κυψέλη, ενώ το 1968 παρουσιάζεται το πρώτο Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος στη Σταδίου και το πρώτο Σκλαβενίτης στο Περιστέρι. Καθιερώνονται όμως την δεκαετία του ‘70.
Διαβάστε τη συνέχεια ΕΔΩ