Μία ευχάριστη έκπληξη είναι κοντά μας σήμερα ο κύριος Αλέξανδρος Κακαβάς, ο Πρόεδρος της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος. Κύριε Κακαβά καλημέρα, τι κάνετε;
Κύριε Μαργαρίτη καλή σας ημέρα.
Μου επιτρέπετε να πω δυο τρία λόγια…
Όσα θέλετε δεν είμαι άνθρωπος που αρέσκομαι στο να ομιλώ πολύ.
Θα πω δυο τρία λόγια για να σας συστήσω στους αγαπητούς ακροατές μας. Διότι από το 2013 έως σήμερα, πρόεδρος της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος και εκπρόσωπος στην Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Σεναριογράφων, μια ζωή αφιερωμένη στην τέχνη και στον πολιτισμό, διότι άμα αρχίσω και απαριθμώ όλα όσα έχετε κάνει δεν θα προλάβουμε να μιλήσουμε μαζί και θα χάσω αυτή τη μεγάλη ευκαιρία. Κύριε Κακαβά, Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος το μόνο συλλογικό όργανο των «αφανών ηρώων της οπτικοακουστικής παραγωγής».
Ακριβώς.
Γιατί; Γιατί αφανών ηρώων;
Γιατί αυτή είναι η πραγματικότητα. Έχετε δει ποτέ να εκθειάζουν πέραν 2 - 3 προσώπων (σεναριογράφων) τους σεναριογράφους, όπως εκθειάζουν τους σκηνοθέτες; Όχι.
Τι φταίει σε αυτό;
Δυστυχώς οι στρεβλώσεις της ελληνικής πραγματικότητας σε όλους σχεδόν τους τομείς του σύγχρονου πολιτισμού.
Τι πρέπει να αλλάξει; Γιατί εμάς μας αρέσει να είμαστε πραγματιστές, συγκεκριμένοι και ρεαλιστές και επειδή έχετε εμπειρία. Τι πρέπει να αλλάξει; Τι γίνεται στο εξωτερικό και τι πρέπει να γίνει εδώ; Γιατί έχουμε ταλέντα στην Ελλάδα.
Έχουμε εξαιρετικούς σεναριογράφους. Το βλέπετε άλλωστε και από την απήχηση που έχουν οι σειρές στην τηλεόραση, στον κόσμο. Εκατομμύρια παρακολουθούν τις ελληνικές σειρές. Δείτε τι γίνεται με το «Σασμό», με «Τη γη της ελιάς», με τις «Άγριες μέλισσες» αύριο, μεθαύριο με τη «Μάγισσα», οι οποίες είναι εξαιρετικές δουλειές σεναριακά, με όλες φυσικά τις ατέλειές τους. Μιλούμε για μια παραγωγή ελληνική, το καταλαβαίνετε.
Βεβαίως, βεβαίως.
Δεν μιλούμε για αμερικανική παραγωγή, ούτε υπάρχουν τα χρήματα τα οποία διατίθενται στην Αμερική από τους ιδιώτες. Εδώ έχει καταλήξει το κράτος να παρεμβαίνει στην ιδιωτική οικονομία, προκειμένου να ενισχύσει αυτό που αποκαλούμε οπτικοακουστικό θέαμα.
Τι γίνεται στο εξωτερικό; Θέλω να κάνουμε τη σύγκριση επειδή βλέπετε πώς αντιμετωπίζουν την κατάσταση των Σεναριογράφων εκεί, τι πρέπει να αλλάξουμε εδώ για να βοηθήσουμε τους ανθρώπους, γιατί είναι μια μεγάλη κοινωνική ομάδα.
(Οι σεναριογράφοι) Δεν είναι απλώς μια μεγάλη, είναι μια χρήσιμη κοινωνική ομάδα, το κυριότερο, διότι προσφέρουν στον κόσμο ψυχαγωγία και διασκέδαση. Οι σεναριογράφοι είναι αυτοί οι οποίοι εργάζονται επί σειρά μηνών, ετών πολλές φορές, προκειμένου να παράγουν ένα έργο, το οποίο εν συνεχεία το παίρνει ο σκηνοθέτης, το παίρνει ο παραγωγός καλούν τους ηθοποιούς και βεβαίως από εκεί και πέρα μπορεί να έχουμε ένα πολύ ωραίο ή ωραιότερο αποτέλεσμα αναλόγως και με την ποιότητα, των ανθρώπων που θα μετάσχουν στην υλοποίηση του. Αλλά η βάση αυτό που το καθιστά ενδιαφέρον είναι πάντοτε η ιστορία, η αφήγηση, οι χαρακτήρες. Χαρακτήρες με τους οποίους ταυτίζεται το κοινό.
Αυτό απαιτεί και έμπνευση απαιτεί και δυναμική. Γιατί την τελευταία 10ετία που ήταν μια δύσκολη δεκαετία κύριε Κακαβά, παρά τις δοκιμασίες που είχαμε, η Ένωσή σας δεν περιχαρακώθηκε. Διευρύνατε τα όρια περιλαμβάνοντας κοινό από όλη την επικράτεια, προσφέροντας πληθώρα πολιτιστικών δραστηριοτήτων, όπως διαγωνισμούς συγγραφής σεναρίων, στίχων και θεατρικών έργων. Και θέλω να μας δώσετε μερικές πληροφορίες πάνω σε αυτά, γιατί είστε μία Ένωση δραστήρια, η Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος.
Αυτό εγένετο και θα συνεχίσει βέβαια να γίνεται και να παράγεται έργο ως προς την επικράτεια, πάντοτε και τη δυνατότητα συμμετοχής των πολιτών σε τέτοιου είδους δραστηριότητες γιατί κάνει πάρα πολύ καλό στην ψυχή μας. Ότι μετέχουμε σε κάτι στο οποίο μετέχουν και άλλοι άνθρωποι. Δηλαδή είμαστε μέρη, μέλη ενός συνόλου είναι πάρα πολύ σημαντικό, ο κόσμος πρέπει να αισθάνεται ότι ανήκει κάπου και ότι ανήκει κατ’ επιλογήν, όχι επειδή τον εξαναγκάζουμε να μετάσχει. Κάτι το οποίο δυστυχώς συμβαίνει στην Ελλάδα.
Πιο πρόσφατη πρωτοβουλία σας ήταν ο «Πανελλήνιος διαγωνισμός συγγραφής και ερμηνείας πρωτότυπου μονολόγου επί σκηνής».
Μεγάλη επιτυχία.
Για πείτε μας πείτε μας, πείτε μας πληροφορίες έτσι το κοινό μας ρωτά.
Είναι η δεύτερη χρονιά που εγένετο με πολύ μεγάλη επιτυχία. Είχαμε την χαρά και την τύχη να είναι υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων χάρη στον κύριο Άγγελο Συρίγο, τον υφυπουργό τότε και νυν βουλευτή και επίσης χάρη στην κυρία Μαίρη Βιδάλη, η οποία ήταν αντιπεριφερειάρχης πολιτισμού της Περιφέρειας Αττικής, οι οποίοι στήριξαν αυτόν το διαγωνισμό. Όπως και πάρα πολλοί δήμοι. 52 δήμοι νομίζω 10 ή 12 ΔΗΠΕΘΕ από όλη την Ελλάδα.
Είχατε 11 δημοτικά θέατρα απ’ όλη τη χώρα και το θέατρο Παραμυθίας και επί σειρά ετών συμμετοχή πολλών δημιουργών στους διαγωνισμούς.
Έτσι είναι ακριβώς και το βασικό ήταν ότι είναι πάρα πολύς κόσμος από την επαρχία, από τις ακριτικές περιοχές μετέσχον και μάλιστα με πολύ μεγάλη επιτυχία, διότι αρκετοί εξ αυτών ανήκουν και σε αυτούς οι οποίοι εβραβεύθησαν.
Αυτό είναι πολύ βασικό ξέρετε, κύριε Κακαβά, γιατί στόχος μας μέσα από την εκπομπή μας «Καλημέρα Πειραιά», είναι να βοηθήσουμε την περιφέρεια να αναδείξει ταλέντα και όπως μας είπατε και εσείς στο διαγωνισμό αυτόν τον πρόσφατο της συγγραφής και ερμηνείας υπήρξαν πολλά ταλέντα.
Κατά πρώτον η Ένωση κάθε χρόνο ανεβάζει δυο παραστάσεις, τους δυο νικητές των θεατρικών διαγωνισμών. Φέτος είχαμε ανεβάσει έναν πολύ ωραίο μονόλογο τη «Μυρτιά» της Σουάιλας Τζαγνούν Κωτάκη, το οποίο είναι εξαιρετικό δηλαδή πραγματικά μπράβο της που έγραψε αυτό τον υπέροχο μονόλογο και ένα έργο της κυρίας Πόπης Φιρτινίδου, η οποία είναι από τη Βέροια, η οποία έγραψε το «Αντί στεφάνου», το οποίο το ανεβάσαμε σε σκηνοθεσία Νίκου Σκουλά, ενός πολύ καλού σκηνοθέτη της σχολής του Κουν και το οποίο πήγε σχετικά καλά. Δεν λέω ότι πήγε πολύ καλά, προσέξτε δεν είμαι από αυτούς που ενθουσιάζονται ευκόλως, αλλά ειλικρινά για μια πρώτη προσπάθεια στο να ανεβάσουμε δύο θεατρικά έργα με πενιχρά μέσα όπως καταλαβαίνετε, καθώς δεν υπάρχει ακόμα, υποστήριξη από το υπουργείο. Θέλω να πιστεύω ότι…
Γιατί δεν υπάρχει; Τι φταίει;
Διότι μέχρι πρότινος οι υπεύθυνοι του σύγχρονου πολιτισμού, τώρα έχουν αλλάξει, τώρα έχει αναλάβει ο κύριος Δήμας και περιμένω αλλαγή πολιτικής, πέραν της ευλογίας της κυρίας Μενδώνη, η οποία στηρίζει την Ένωση, πάντα τη στήριζε…
Δεν θέλω να ακούω από υπουργούς θεωρητικές προσεγγίσεις, στηρίζω. Εν τοις πράγμασι σημαίνει στηρίζω τα ταλέντα, στηρίζω την περιφέρεια, στηρίζω…
Είμαι σαφής. Όσον αφορά την κυρία Μενδώνη, η κυρία Μενδώνη, δεν το κάνει μόνο για μας το κάνει γενικώς, στηρίζει γενικώς οικονομικώς, ενισχύει οικονομικώς κάποιους φορείς πολιτιστικούς οι οποίοι παράγουν κατά την άποψη κάποιων επιτροπών έργο. Δεν έχουμε παράπονο.
Πολύ βασικό αυτό. Πολύ ουσιαστικό.
Βεβαίως τα χρήματα, όπως καταλαβαίνετε, είναι πάρα πολύ λίγα. Δεν επαρκούν προκειμένου να μπορέσουμε να ικανοποιήσουμε όλες τις δράσεις και επομένως αναγκαστικά ζητούμε και το ζητώ και δημοσίως αυτή τη στιγμή και από τους δήμους. Υπάρχουν κάποιοι δήμοι οι οποίοι μας παραχωρούν έστω χώρους, την αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου ή το αμφιθέατρο προκειμένου να κάνουμε πρόβες και να ανεβάσουμε…
Είναι πολύ βασικό εκτός της Περιφέρειας Αττικής να ταξιδέψουν και παραέξω και να βγούνε υπέροχες πρωτοβουλίες και δράσεις. Οι ιδιώτες συνδράμουν σε αυτή την πρωτοβουλία;
Ναι αλλά πολύ λίγο…
Στις τοπικές κοινωνίες.
Ελάχιστα, ελάχιστα δηλαδή αυτό ξεκίνησε τώρα με την Λέσχη Φίλων της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος, όπου πραγματικά έχω εκπλαγεί διότι εκεί υπάρχει ενδιαφέρον, δυστυχώς όμως η οικονομική κατάσταση της Ελλάδος σήμερα, το ξέρετε ίσως, είναι κακή. Οπότε είναι πολύ δύσκολο για κάποιον ιδιώτη και δεν αναφέρομαι σε ανθρώπους στους κατέχοντες, τους έχοντες. Μιλώ για τον μέσο πολίτη. Δεν έχει τη δυνατότητα.
Ναι αλλά κύριε Κακαβά μου το να υιοθετήσουν, για παράδειγμα, ένα βραβείο σεναρίου, έργου, θεατρικού έργου, στίχου δεν είναι τίποτα δύσκολο, ένα βραβείο, κάποιος, κάποια εταιρεία, κάποιος μεγάλος χορηγός να υιοθετήσει ένα βραβείο για κάθε χρόνο.
Δεν υπάρχει ενδιαφέρον. Θα σας πω κάτι, το οποίο δεν θα σας αρέσει και θα σας στεναχωρέσει είναι ότι ο κύριος Πατούλης είχε θεσπίσει ένα μικρό πρόγραμμα διδασκαλίας σεμιναρίων σεναρίου στους δήμους. Ήταν ένα δώρο του κυρίου Πατούλη προς τους δήμους. Δωρεάν.
Νομίζω ήταν πρωτοβουλία του τότε Αντιπεριφερειάρχη του Χάρη του Ρώμα…
Όχι, όχι καμία σχέση, όχι. Ο Χάρης απεναντίας μπορώ να πω ότι δεν έκανε, δεν κατέβαλε καμία προσπάθεια προκειμένου να το υποστηρίξει.
Μάλιστα.
Παρότι τον ξέρω χρόνια από παιδί δηλαδή…
Και τι έγινε το πρόγραμμα αυτό;
Το πρόγραμμα αυτό λίγο πολύ ολοκληρώθηκε, δηλαδή είχε μείνει ένας δήμος, αλλά δεν ανανεώθηκε ποτέ. Δηλαδή θέλω να πω ότι μετά την κυρία Βιδάλη από τη στιγμή που έφυγε η κυρία Βιδάλη από αντιπεριφερειάρχης, οι καινούργιοι αντιπεριφερειάρχες, όσοι ανέλαβαν, αδιαφόρησαν παντελώς, το άφησαν να εκφυλιστεί, δεν ασχολήθηκαν καθόλου...
Υπήρχε ενδιαφέρον από πολίτες στους δήμους; Πηγαίναν σε αυτά τα σεμινάρια;
Τεράστιο. Ρωτήστε το Περιστέρι ένα από τα τελευταία όπου έγινε, χαμός.
Όχι ρωτάω εσάς που τα ζείτε, γιατί εσείς ήσασταν ο συντονιστής.
Θα σας πω μόνον ότι στο Αιγάλεω ας πούμε η κυρία Χριστόγλου, τότε Αντιδήμαρχος, που ήταν ο κύριος Μπίρμπας δήμαρχος, είχαμε προσέλευση 120 ατόμων. Στο Φάληρο η κυρία Μαίρη Τρύφων, υπεύθυνη των βιβλιοθηκών επί δημάρχου Φωστηρόπουλου, εγένετο χαμός και μάλιστα ήταν αμέσως μετά την πανδημία. Δηλαδή θέλω να πω ήμασταν με μάσκες, καθόμασταν σε αποστάσεις. Ο κύριος Γουρζουλιδης με τον κύριο Βοσκοπουλο, Δημαρχο στην Καισαριανή. Σας λέω συγκεκριμένα ονόματα δε σας μιλώ όπως μιλούν οι περισσότεροι αορίστως.
Όχι αορίστως. Χαίρομαι που τα λέμε συγκεκριμένα, διότι πραγματικά…
Ο Πειραιάς δεν το έκανε, ας πούμε.
Η Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος ίσως με τη νέα θητεία να ξανά επανέλθει στο προσκήνιο και να συνεχιστεί, αφού είχε τέτοια μεγάλη απήχηση.
Αυτό θα εξαρτηθεί από τον κύριο Πατούλη ή όποιον βγει περιφερειάρχης, και βεβαίως ελπίζω να γίνει ένας αντιπεριφερειάρχης πολιτισμού, ο οποίος αν μη τι άλλο να είναι του επίπεδου της κυρίας Βιδάλη.
Θα το θέσουμε στον περιφερειάρχη γιατί είναι πολύ βασικό. Για πείτε μας λίγο πριν σας αποχαιρετήσουμε για τα βραβεία.
Να με αποχαιρετήσετε.
Δεν θέλω ακόμα να σας αποχαιρετήσω γιατί είναι τόσα πολλά τα πράγματα και τόσες πολλές οι ειδήσεις, αλλά θα έχουμε την ευκαιρία να τα λέμε ανά τακτά διαστήματα.
Όποτε θέλετε.
Έχετε ένα διαγωνισμό που λήγει 30 Σεπτεμβρίου;
Όχι έναν, τρεις είναι.
Τρεις;
Ναι είναι οι πανελλήνιοι διαγωνισμοί. Ο ένας είναι του θεατρικού έργου που κάνουμε με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, το σενάριο το οποίο το κάνουμε μόνοι μας.
Ποιοι μπορούν να συμμετάσχουν σε αυτό το διαγωνισμό; Έναν έναν για να ακούν οι ακροατές μας και ακροάτριες μας.
Λοιπόν, διαγωνισμός σεναρίου μεγάλου και μικρού μήκους, 30 Σεπτεμβρίου λήγει. Είναι ένας πολύ εύκολος διαγωνισμός, ειδικά για τα μικρού μήκους. Ο οιοσδήποτε μπορεί να γράψει. Εαν μπει στο site senariografoi.gr μπορεί να δει το δείγμα και να γράψει μια ταινία μικρού μήκους. Μια προσωπική του εμπειρία, ένα βίωμα του ή ακόμα και κάτι πρωτότυπο.
Πολύ ωραία! Τοπολατρείας.
Σιγά σιγά. Το θεατρικό το οποίο είναι μαζί με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης και δυο παραστάσεις τα βραβεία. Τα δύο πρώτα βραβεία ανεβαίνουν, τα ανεβάζουμε σε παραγωγή δική μας.
Και πιστεύω από εδώ και πέρα θα μας ενημερώνετε και θα μας καλείτε για να έρχονται και οι ακροατές μας.
Βεβαίως εννοείται και περιμένω, το ξαναλέω περιμένω από το Υπουργείο Πολιτισμού πλέον μια υποστήριξη σοβαρότερη οικονομικά. Ο νέος υφυπουργός, ελπίζω να υποστηρίξει αυτή τη προσπάθεια, ομιλούμε για κόστη της τάξεως των 5.000 έως 10.000 ετησίως.
Ασήμαντα.
Μιλούμε δηλαδή για τίποτα.
Ασήμαντα.
Μπράβο ωραιοτάτη έκφραση.
Όταν καταθέτουν άνθρωποι την ψυχή τους και τη διάθεσή τους…
Και μιλούμε για Έλληνες πολίτες όλης της επικράτειας δεν είναι κάτι από το οποίο θα ωφεληθεί η Ένωση. Η Ένωση δεν έχει να κερδίσει κάτι. Δεν προβάλλει τοι δικό της έργο.
Μα δεν συζητάμε για πέντε και δέκα χιλιάδες κύριε Κακαβά; Μη στεκόμαστε, είναι αστεία ποσά. Δεύτερος διαγωνισμός…
Αυτός είναι ο θεατρικού έργου και ο τρίτος είναι του στίχου, τον οποίο διεξάγουμε με τον Γιώργο τον Αλτή, τον μουσικοσυνθέτη. Εάν μπείτε στο site, θα δείτε ότι μελοποιούνται, δηλαδή το βραβείο είναι η μελοποίηση κάποιων εκ των νικητών, των τραγουδιών των νικητών δηλαδή τα οποία τα παρουσιάζουμε συνήθως και κάνουμε και μια μικρή συναυλία που μπορεί να έρθει ο κόσμος δωρεάν.
Και οι τρεις διαγωνισμοί λήγουν 30 Σεπτεμβρίου, άρα οι ακροατές και ακροάτριες μας πού έχουνε αγάπη να γράψουν σενάριο, θεατρικό έργο ή στίχο να στείλουν τις εμπνεύσεις, τις διαθέσεις, τα συναισθήματα τους σε εσάς.
Σωστό. Και υπάρχει και η Τοπολατρεία τώρα μια και το θέσατε που είναι ο καινούργιος διαγωνισμός για εφέτος…
Και λήγει 31 Δεκεμβρίου…
Μπράβο, που είναι μια απλή ιστορία για τον τόπο που αγαπάει ο καθένας. Αυτό το κάναμε προκειμένου να υποστηρίξουμε λίγο την επικράτεια, δηλαδή να μπορέσει κάποιος ο οποίος προέρχεται από τη Θράκη, να γράψει μια πολύ ωραία ιστορία για την Αλεξανδρούπολη. Να γράψει κάποιος άλλος για τη Σάμο…
Τι να κάνω κύριε Κακαβά εγώ προέρχομαι από τη Θεσσαλονίκη, αγαπώ όμως και Κάσο, αγαπώ Καστελόριζο, αγαπώ Κάρπαθο. Τι ιστορίες να ξεκινήσω να γράφω και δεν θα τελειώνω.
Μα δεν είναι κακό. Δυο τρεις σελίδες χρειάζονται και αυτό θα το μετατρέψουμε εμείς σε ένα είδος θεάματος, σε ένα είδος διαφημιστικού για τον τόπο αυτόν. Αυτό θα μπορούσε να το αναλάβει ας πούμε και του Υπουργείου Τουρισμού. Μάλιστα είχα μιλήσει περί αυτού με την κυρία Γκερέκου, η οποία είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον να μας θέσει υπό την αιγίδα της, αλλά οι διαδικασίες είναι τόσο χρονοβόρες, δηλαδή το δημόσιο δεν εννοεί να βελτιωθεί κατά τη γνώμη μου, αργεί πάρα πολύ. Δεν μπορούμε εμείς να περιμένουμε, να κινηθούμε στους ρυθμούς αυτούς.
Θα μπω στον πειρασμό για μια τελευταία ερώτηση γιατί θα έχουμε τη δυνατότητα να τα ξαναπούμε πολύ σύντομα. Με την Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2023 είχατε κάποια συνεργασία, κάποια επικοινωνία, κάποια πρόταση;
Όχι, όχι, όχι. Τώρα μην με κάνετε πρώτη φορά που επικοινωνούμε να πω ορισμένα πράγματα αυτά θα τα πούμε εν ευθέτω
Σιγά σιγά με τον καιρό. Ευχαριστώ πάρα πολύ κύριε Κακαβά. Πρόεδρος, ο κύριος Αλέξανδρος Κακαβάς της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος, το δημοτικό ραδιόφωνο Πειραιά κανάλι ένα 90,4 είναι κοντά σας και στηρίζει τις δράσεις σας. Καλή σας ημέρα.
Να είστε καλά κύριε Μαργαρίτη, χαίρετε.