Νίκος Κρίκας: «Η υπόκλιση είναι το ελάχιστο “ευχαριστώ” σε αυτόν που πλήρωσε για να σε δει…»

Νίκος Κρίκας: «Η υπόκλιση είναι το ελάχιστο “ευχαριστώ” σε αυτόν που πλήρωσε για να σε δει…»

Κουβέντα στην «αυλή»…  με τον ηθοποιό Νίκο Κρίκα, με αφορμή τη συμμετοχή του στην παράσταση «Ραχήλ» του Γρ. Ξενόπουλου σε σκηνοθεσία του Μανώλη Ιωνά, στο θέατρο Αλκμήνη

ΝΙΚΟΣ ΚΡΙΚΑΣ

Τι σας έκανε να συμμετέχετε στην παράσταση «Ραχήλ» και ποιος είναι ο ρόλος σας σε αυτή;

Ο Μανώλης Ιωνάς, ο σκηνοθέτης μας, μου έκανε τη πρόταση να συμμετέχω. Διάβασα το έργο, μου άρεσε και την αποδέχτηκα. Ο ρόλος μου είναι ο Δαβίδ. Είναι ο μεγαλύτερος αδερφός της Ραχήλ, Εβραίος.

Ξενοφοβία, απαίδευτες μάζες που κατευθύνονται στο κακό, διαφορετικότητα, προσβολή της ανθρώπινης ύπαρξης είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της παράστασης. Θα μπορούσε να ταυτιστεί η φιλοσοφία της παράστασης με το σήμερα;

Κάθε συγγραφέας, όπως ο Γρηγόριος Ξενόπουλος, δε θεωρείται τυχαία κλασσικός. Σημαίνει ότι τα θέματα που απασχολούν το έργο του είναι διαχρονικά. Σήμερα όσο ποτέ με την παγκοσμιοποίηση, αυτά τα θέματα απασχολούν όλους. Είναι βέβαιο ότι οι θεατές θα ταυτιστούν άμεσα με τα θέματα του έργου. Εξάλλου η επιλογή του σκηνοθέτη είναι ότι τοποθετεί τον υπηρέτη χρονικά και στα 1892 που διαδραματίζεται το έργο αλλά και στα 1943. Αυτό μας δείχνει ότι η ιστορία πάντα επαναλαμβάνεται.

Τα φώτα ανάβουν κι εσείς καλείστε να ενσαρκώσετε έναν ρόλο, γεμάτο ιδιαιτερότητες. Ποια συναισθήματα σας κυριεύουν και κατά πόσο η υποκριτική λειτουργεί ως τρόπος έκφρασης;

Ο στόχος της υποκριτικής σε μια παράσταση δεν είναι να κυριεύσουν τα συναισθήματα τον ηθοποιό, αλλά τον θεατή. Ο ηθοποιός καλείται να βάζει σε λειτουργία όλα τα εκφραστικά του μέσα (ακοή, όραση, φωνή κλπ.) στο 100% για να το επιτύχει. Και να λειτουργεί ως μέρος της ομάδας και όχι ατομικά.

Θα μπορούσατε να μας πείτε τι είναι για εσάς αυτό που λέμε «σανίδι» και τι «υπόκλιση» προς τον θεατή;

Στη δική μου περίπτωση, χωρίς να έχω καλλιτεχνικές καταβολές από την οικογένεια μου, νιώθω ότι γεννήθηκα με αυτό το κάλεσμα, να σπουδάσω ηθοποιός και ν’ ασχοληθώ επαγγελματικά με αυτό. Οπότε κάθε φορά που δουλεύω έναν ρόλο και είμαι ένας κρίκος σε μια ομάδα νιώθω μια πληρότητα. Όταν αυτά τα δύο συνδυάζονται και μ’ ένα κλίμα ψυχικής υγείας, συναδελφικότητας, σεβασμού, εργατικότητας, γενναιοδωρίας…, όπως συνέβη σε αυτή τη συνεργασία, αγγίζεις σε στιγμές την ευτυχία. Η υπόκλιση είναι το ελάχιστο «ευχαριστώ» σε αυτόν που πλήρωσε για να σε δει. Μη ξεχνάμε ότι θεατρική παράσταση χωρίς κοινό δεν υφίσταται. Υπάρχει μια έντονη διάδραση μεταξύ των δύο, ασχέτως αν η μία πλευρά ομιλεί κι η άλλη ακούει. Κι επειδή σε κάθε παράσταση οι θεατές είναι άλλοι κι οι ερμηνευτές μ’ έναν τρόπο είναι άλλοι. Δράση κι αντίδραση. Οπότε κι η υπόκλιση ποτέ δεν είναι ίδια, όπως και το χειροκρότημα, οι ερμηνείες.

Πως λειτουργεί το «χειροκρότημα» στον ψυχισμό σας;

Όπως ανέφερα και παραπάνω υπάρχει ένα μαγικό κανάλι επικοινωνίας και διάδρασης μεταξύ θεατών και ηθοποιών. Συνήθως ο ηθοποιός αντιλαμβάνεται εάν αυτό που κοινωνεί στον θεατή, φτάνει στον τελευταίο κι αντίστοιχα το ίδιο κι ο θεατής. Οπότε φτάνοντας στο «χειροκρότημα» έχεις καταλάβει εάν πέτυχε αυτή η σύμπραξη και την απολαμβάνεις. Ακόμα κι αν όμως δε πετύχει πρέπει ως ηθοποιός να σταθείς στο ύψος σου, με επίγνωση αλλά και αποφασιστικότητα συγχρόνως και να δεχτείς ένα μέτριο ή κακό «χειροκρότημα».

Ποιο μήνυμα – κάλεσμα θα «στέλνατε» σ’ έναν υποψήφιο θεατή ώστε να δει την παράσταση;

Όπως είπα και στην αρχή είναι ένα έργο με διαχρονικότητα και με μια υπόθεση που έχει αντίκρισμα και στο σήμερα. Αυτό από μόνο του είναι πολύ ισχυρό. Έπειτα θα έρθει σε επαφή με μια χαμένη γλώσσα, με λέξεις, με εκφράσεις, με μια παράδοση που έχει εκλείψει στις μέρες μας.

Θα σας δούμε και κάπου αλλού φέτος; Ποια είναι τα «άμεσα» σχέδια σας;

Ετοιμάζω μια σκηνοθεσία πάνω σε ένα έργο της Γαλάτειας Καζαντζάκη που θα παρουσιαστεί το ερχόμενο φθινόπωρο στο θέατρο Αλκμήνη.

ΝΙΚΟΣ ΚΡΙΚΑΣ 3

Ο Νίκος Κρίκας είναι ηθοποιός και σκηνοθέτης. Είναι απόφοιτος της Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης «Δήλος» το 2011. Έχει παρακολουθήσει μια σειρά σεμιναρίων: Σεμινάριο Ολιστικής Μάλαξης με έλαια στο Flow Wellness Training διάρκειας 35 ωρών (2017), Σεμινάριο βασικών δεξιοτήτων μεταγλώττισης (2018), Θεατρικό σεμινάριο υποκριτικής με την Λένα Φιλίπποβα, Θεατρικό σεμινάριο αφήγησης παραμυθιού με τις Σμαράγδα Σμυρναίου, Σοφία Σειρλή, Μάνια Παπαδημητρίου, Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, Δημήτρη Αγορά. Το αποτέλεσμα του σεμιναρίου έγινε παράσταση με σκηνοθέτη τον Δημήτρη Αγορά με τίτλο: «Το φεγγάρι στον υπερσυντέλλικο», που παρουσιάστηκε στο booze cooperativa το 2008.

Ως ηθοποιό τον συναντάμε στις παραστάσεις: «Δεσποινίς Τζούλια» του Α. Στρίντμπεργκ σε σκηνοθεσία Δ. Ήμελλου στο θέατρο της Σχολής Δήλος και στο Οινοποιείο Μπουτάρη στη Σαντορίνη (2011), «5 Αισθήσεις» με την ομάδα Conspiramus στο θέατρο Τρένο στο Ρουφ (2012), «Ιούλιος Καίσαρας» του Ο. Σαίξπηρ σε σκηνοθεσία Γ. Αδαμαντιάδη στο Σύγχρονο Θέατρο (2014), «Ο ουρανός πάνω από την πόλη» του V. Wenders σε σκηνοθεσία Ακίνδυνου Γκίκα στο θέατρο Cartel (2015-2016), «Η κούκλα που είχε δύο μαμάδες» του Α. Σάστρε σε σκηνοθεσία Α. Γκίκα στα θέατρα Βικτώρια και 104 (2014-2016), «Μισάνθρωπος» του Μολιέρου σε σκηνοθεσία Π. Κλίνη στα θέατρα Beton 7 και 104 (2015-2016), «Ο Φοίβος στη Μαγική Χώρα του Καρυοθραύστη» σε συγγραφή και σκηνοθεσία Ειρήνης Αναγνωστοπούλου στον χώρο εκδηλώσεων της Μαρίνας Φλοίσβου (2017), «Τα ερωτικά ζευγάρια στον Σαίξπηρ» σε σκηνοθεσία Ακίνδυνου Γκίκα στο θέατρο ΜΠΙΠ (2018), «Ραχήλ» Γρηγορίου Ξενόπουλου σε σκηνοθεσία Μανώλη Ιωνά στο θέατρο Αλκμήνη (2023).

Οι παραστάσεις που ακολουθούν, φέρουν την «υπογραφή» του ως σκηνοθέτης: «Απέναντι στον Καθρέφτη» της Σοφίας Παπούλια στο θέατρο ΚΕΤ (2019), «Ανομολόγητα» Μουσικοθεατρική παράσταση με θέμα τον έρωτα στο Μπαράκι της Διδότου (2019), «Έρως  -Θάλασσα - Θάνατος» στον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη στο θέατρο ΜΠΙΠ (2020), «Η Δίκη των έξι, μια ιστορία δυο πλευρές» της Δήμητρας Μπάσιου στο θέατρο Αλκμήνη (2022).

Είναι Ιδρυτικό μέλος της θεατρικής εταιρείας Open Theater (2017), στο πλαίσιο της οποίας συμμετείχε ως βοηθός δασκάλου (Τάσος Καρακύκλας) στο σεμινάριο «Τα ερωτικά ζευγάρια στον Σαίξπηρ».

Είναι Υπεύθυνος δάσκαλος του θεατρικού τμήματος στον χώρο αλληλεγγύης και πολιτισμού «Καλλίπολις» (2021 έως σήμερα) και Ιδιώτης δάσκαλος θεατρικής αγωγής.

Τον Μάιο του 2017 εκδόθηκε από τον εκδοτικό οίκο Βέγας, η Ποιητική του Συλλογή «Ανομολόγητα», ενώ αξίζει να αναφέρουμε πως έχει συμμετοχή σε εκθέσεις ζωγραφικής ως ζωγράφος με αντικείμενα που έχουν ως βάση το γυαλί.

ΡΑΧΗΛ ΟΛΟΣ Ο ΘΙΑΣΟΣ 1

Για περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση, πατήστε ΕΔΩ  

 

Για τον aylogyros news και τον Παύλο Ανδριά



Εγγραφή στο Newsletter μας

Please enable the javascript to submit this form

© 2004 - 2024 All Rights Reserved. | Φιλοξενία & Κατασκευή HostPlus LTD

hostplus 35