Έχοντας «λόγο» και τεκμηριώνοντας τα όσα μας είπε σ’ αυτή μας τη συνάντηση ο Σωτήρης Σκάντζικας, ο αγαπημένος «Πετράκης» όλων μας, από την τηλεοπτική σειρά «Εκείνες κι εγώ», μας έδωσε την ευκαιρία να «σκαλίζουμε» την ουσία των πραγμάτων και να εισπράξουμε γνώση και αλήθειες…
Τι ήταν αυτό που σας ώθησε ν’ ασχοληθείτε με την υποκριτική;
Ιστορικό στην οικογένεια δεν υπήρχε πάντως . Δεν έχω σκεφτεί ποτέ τι ήταν αυτό που με ώθησε, υποθέτω ότι κάτι υπήρχε στο dna μου! Αν οπωσδήποτε πρέπει να βρούμε λόγο, μπορεί να είναι ότι στα πολύ παιδικά μου χρόνια, έφτασε η τηλεόραση στην Ελλάδα. Οπότε ίσως έπαιξε κάποιο ρόλο στη δημιουργία της "μαγείας" για το θέαμα!
Τι σημαίνει η λέξη «ηθοποιός» για εσάς;
Α… δεν θα είμαι πολύ ρομαντικός.. Ηθοποιός σημαίνει ένας άνθρωπος με παιδεία, με μόρφωση, με σωματικές και ψυχικές αντοχές, με ήθος άξιο προς μίμηση, εργάτης, βασιλιάς, προσηλωμένος στον στόχο του. Ξεχωριστά όντα οι ηθοποιοί…
Ποιες είναι εκείνες οι στιγμές της μέχρι τώρα πορείας σας, που έχουν μείνει χαραγμένες στη μνήμη σας & ποιοι άνθρωποι στάθηκαν στο πλάϊ σας;
Έχω περάσει αρκετές στιγμές που έφτασα να θεωρώ ότι δεν τις αξίζω… δεν αξίζω τόσα πολλά. Οι σπουδές μου στο Θέατρο Τέχνης και η συμμετοχή μου εκεί σε 5 παραστάσεις, η συνεργασία μου με τον πιο σπουδαίο κατε εμε Δημήτρη Παπαμιχαήλ στο «Ημερολόγιο της Άννας Φρανκ», η συνεργασία μου σε δύο ταινίες με την Όλγα Μαλέα, η «Πινακοθήκη των ηλίθιων» με τον Δημήτρη Οικονόμου, «Ο ήχος του όπλου», πρώτη μου πρωταγωνιστική παράσταση σε σκηνοθεσία του Β. Θεοδωρόπουλου, «Η σπασμένη στάμνα» με τον Κακλέα… είναι πολλά! Όσο για το ποιοί στάθηκαν πλάι μου, θα έλεγα σίγουρα οι φίλοι μου! Βεβαίως στο ξεκίνημα, αλλά και μετά θα αναφέρω την Μελίνα Μποτέλλη, την Αννέτα Παπαθανασίου και την Μανίνα Ζουμπουλάκη. Πολυαγαπημένες, σπουδαίες και πάντα θα τις ευχαριστώ!
Πως βιώνει ένας ηθοποιός τη σημερινή κατάσταση;
Ζοφερά! Είμαι σε μίνι απόγνωση που δεν μπορώ να πάω να παίξω στην παράστασή μου. Στο θέατρο που είδα ο ίδιος πόσο ασφαλές είναι σε τέτοια εποχή. Με τεράστιες αποστάσεις, με τεστ, με μάσκες… και μας έκλεισαν! Και ξέρετε πόσο συγκινήθηκα, ειλικρινά, όταν στην τελευταία μου παράσταση, 1 Νοέμβρη, το κοινό από κάτω έκλαιγε! Και ναι μεν το «Καπλάνι της βιτρίνας» που παίζω φέτος, είναι μια συγκινητική παράσταση, αλλά είμαι σίγουρος ότι συνέβαλε και αυτή η πίεση, η απαγόρευση, ο "αποχαιρετισμός". Ήταν πολύ μεγάλη στιγμή…
Τι σας έκανε να συμμετέχετε στη θεατρική παράσταση «Το καπλάνι της βιτρίνας» & ποιος είναι ο ρόλος σας σε αυτή;
Έχω αρνηθεί συστηματικά πολύ καιρό, πολλές προτάσεις που κατά την γνώμη μου, δεν ήταν αυτό που εγώ αποκαλώ θέατρο. Όταν με κάλεσε η Ανδρομάχη Χρυσομάλλη, η σκηνοθέτης, με την οποία έχουμε συνεργαστεί εξαιρετικά σαν ηθοποιοί στο παρελθόν, μου έστειλε το κείμενο και… μπαμ! Μοσχοβόλησε ο τόπος θέατρο, αλήθεια, ήταν σαν να έσκασε ένα μπαλόνι ευωδιές!!! Αμέσως είπα ναι και δεν το μετάνιωσα στιγμή! Εξαιρετική συνεργασία, σκηνοθέτης και καταπληκτικοί νέοι ηθοποιοί! Επίσης, μεγάλο δέλεαρ, ήταν ότι για πρώτη φορά παίζω τον πατέρα! Με τρόμο στην αρχή, με απόλαυση μεγάλη τώρα! "Bonus" στην παράσταση, άλλος ένας ρόλος εκ διαμέτρου αντίθετος σε εμένα. Και πραγματικά, αγαπώ πολύ τα ακραία πράγματα. Είναι τόσο ενδιαφέρον να ζεις στη σκηνή χαρακτήρες τόσο διαφορετικούς από εσένα… Ποιος άλλος έχει τέτοιες ευκαιρίες;
Οι «περιορισμοί» του COVID-19, έγιναν αιτία να αλλάξετε τα σχέδιά σας και ποια ήταν αυτά;
Μα βέβαια, όπως όλοι μας. Η παράσταση από καθημερινή, έγινε εβδομαδιαία και τώρα αγνοείται η τύχη της… Τόσος κόπος, τόση αγάπη… πόσο κρίμα… Ευελπιστώ ότι κάποια στιγμή θα ξαναρχίσουμε. Επίσης ματαιώθηκε ένα μεγάλο ταξίδι που είχα ήδη σχεδιάσει. Και πολλά άλλα.
Αν σας όριζαν για λίγα λεπτά της ώρας «πρέσβη» του θεάματος, ποια ταινία ή σίριαλ θα προτείνατε στους ξένους και γιατί;
Πολύ δύσκολη ερώτηση… Θα προσπαθήσω να την οριοθετήσω σε ζώντες, δρώντες και για εμένα σύγχρονους δημιουργούς. Ένα όνομα έχω στο μυαλό μου τα τελευταία χρόνια. Θα σύστηνα λοιπόν στους ξένους τον Γιώργο Καπουτζίδη. Πρέπει να είμαστε υπερήφανοι που έχουμε ανάμεσα μας αυτόν τον σπουδαίο τύπο. Πολύ περήφανοι! Για να μην παρεξηγηθεί, μιλώ για το "τώρα", γιατί αλλιώς ο κατάλογος θα ήταν μακρύς.
Πόσο μαγικό είναι τελικά για έναν ηθοποιό η αλλαγή ρόλων και κατά πόσο αυτό τον επηρεάζει;
Απίστευτο συναίσθημα και πάντα περιπετειώδες. Δεν φαντάζεσαι από την αρχή πού θα σε οδηγήσει, πόσα κουτάκια θα ανοίξουν… και την άλλη μέρα να πρέπει να κάνεις κάποιον άλλο, διαφορετικό. Έξοχα! Μα είναι και ένας από τους λόγους που απολαμβάνω τόσο την δουλειά αυτή. Παλαιότερα με επηρέαζε πολύ, στην προσωπική μου ζωή, ειδικά τα δράματα. Ευτυχώς με τα χρόνια μαθαίνεις να ζυγίζεις τα πράγματα…
Τι πρέπει να περιλαμβάνει κατά τη γνώμη σας, μια καλή θεατρική παράσταση;
Κείμενο. Λόγο. Έργο. Σας φαίνονται αφελή, αλλά πιστεύω ότι η έλλειψη αυτών τελευταία, οδηγεί σε έναν ευτελισμό της ιδιότητάς μας. Αν δεν έχεις ένα καλό έργο, ο Ολιβιέ να είσαι δεν αφορά κανέναν. Έχουν έρθει στα χέρια έργα που μου προτείνουν που δεν θέλω να παίξω και εξηγώ ότι εγώ δεν θα πήγαινα να τα δω, δεν τα καταλαβαίνω. Άρα δεν θα πάω μόνο και μόνο για να "κάνω" τον ηθοποιό. Επίσης, μια καλή παράσταση προϋποθέτει έναν καλό σκηνοθέτη. Τέτοιους, δόξα τον Θεό έχουμε. Όχι πια πολλούς, αλλά έχουμε. Ο Βογιατζής, ο Βολανάκης, ο Βουτσινάς, ο Κουν και τόσοι άλλοι, δεν υπάρχουν πια, αλλά είμαστε τυχεροί που υπάρχει ο Σταμάτης Φασουλής, τεράστιος θεατράνθρωπος για εμένα. Υπάρχει ο σπουδαίος Τερζόπουλος με συγκλονιστικές παραστάσεις. Και υπάρχουν και κάποιοι πολύ νεότεροι με εξαιρετικά ως τώρα δείγματα.
Ποια είναι η αγαπημένης σας ατάκα;
Δεν την έχω πει εγώ, την έλεγε ο Παπαμιχαήλ στο φινάλε της Άννας Φρανκ. "Ντρέπομαι". Μια λέξη μόνο, που αντικατοπτρίζει όπως και τότε συναισθήματα για το ανθρώπινο γένος. Πώς γίναμε αλήθεια... ειδικά τώρα, ειδικά εδώ… κανένας σεβασμός, αλληλεγγύη, κατανόηση, αγάπη.. μόνο χρήμα, συμφέροντα, υπέρμετρος εγωισμός. Πόσο κρίμα. Φυσικά οι εξαιρέσεις είναι αυτές που μας κρατούν ζωντανούς. Κι εγώ τις λατρεύω τις εξαιρέσεις. Τις ζηλεύω...
Αν σας ζητούσε ένα παιδί μια συμβουλή, τι θα του λέγατε;
Δεν δίνω συμβουλές. Δεν μπορώ να καθοδηγήσω κάποιον, δεν θέλω. Ένα φιλί θα του έδινα… Κι αυτό μόνο αν ήταν ένα παιδί που φερόταν και σαν παιδί. Γιατί αυτή την παιδικότητα αναζητώ. Το αντίθετο το βρίσκω τρομακτικό!
Απόφοιτος δραμ. Σχολής Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν 1990
Απόφοιτος Δημοσιογραφίας Εργαστήρι επαγγελματικής Δημοσιογραφίας 1985
Ξένες γλώσσες
Αγγλικά (καλά - toefl)
Γαλλικά (μέτρια – sup. 2)
Άλλες σπουδές – Σεμινάρια
*Κλασσικό τραγούδι (2 χρόνια) στο Εθνικό ωδείο με καθηγήτρια την Κ. Παπαλεξοπούλου.
*Σεμινάριο αυτοσχεδιασμών με τον Δημήτρη Οικονόμου.
*Μαθήματα χορού ( Τζαζ & μοντέρνο με τον Ι. Σιδέρη, Stage με την K. Holden)
Επαγγελματική εμπειρία - ΗΘΟΠΟΙΟΣ
ΘΕΑΤΡΟ
Ο ήχος του όπλου σκην. Β.Θεοδωρόπουλος, Μιχάλης
Το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ σκην. Δ.Χρονόπουλος, Πέτερ
Η σπασμένη στάμνα σκην. Γ.Κακλέας, Ρούπρεχτ
Οι πονηριές του Σκαπέν σκην. Γ.Ιορδανίδης, Οκτάβ
Σαλώμη σκην. Δ.Μαυρίκιος, Στρατιώτης
Η πινακοθήκη των ηλιθίων σκην. Δ.Οικονόμου, Αντρέας
Ο Ασυλλόγιστος σκην. Τ.Μουδατσάκις, Λέλιο
Ο βασιλικός σκην. Β.Θεοδωρόπουλος, Φιλιππάκης
Βάκχες σκην. Μ.Κουγιουμτζής, χορός
Πέρσες σκην. Γ.Λαζάνης, χορός
Ειρήνη σκην. Μ.Κουγιουμτζής, χορός
Φιλοκτήτης σκην. Γ.Λαζάνης, Χορός
Το πάρκο σκην. Γ.Λαζάνης, Νικ
Η θυσία του Αβραάμ σκην. Τ.Μουδατσάκις, Άγγελος
Ερωτόκριτος σκην. Τ.Μουδατσάκις, Πολύδωρος
Στο όνομα της Ελένης σκην. Β.Αναστασίου, Φρύγας
Ελίζα σκην. Τ.Ράτζος, Φρέντυ
Η μαριχουάνα της μαμάς μου είναι η καλύτερη σκην. Π.Παπαιωάννου, Λουίτζι
Γίναμε θέατρο σκην. Ν.Νικολάου, Stand up comedy
Ήλιος, ήλιος και βροχή σκην. Χ.Αυλιανού, Δράκος, Βασιλόπουλο
Τρωάδες σκην. Γ.Τσαρούχη, Ναύτης
Το καπλάνι της βιτρίνας σκην. Α. Χρυσομάλλη, Πατέρας, Διευθυντής
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Η διακριτική γοητεία των αρσενικών σκην. Ο.Μαλέα, Τζώννυ
Ριζότο σκην. Ο.Μαλέα, Μιχάλης
Η νύχτα της μυστικής συνάντησης σκην. Τ.Αντωνόπουλος, Φιλόσοφος
Μπορντέλλο σκην. Ν.Κούνδουρος, Μανωλιός
Μικρού μήκους
Ταξιδάκι της Α.Δεσποτίδου
Μια φορά στις τόσες του Ν.Σούλη
Το φθινόπωρο που οι νύχτες μεγαλώνουν του Λ.Χαρίτου
ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ
Εκείνες κι εγώ (Πετράκης) 56 επεισόδια
Ξέχασέ με (δολοφόνος) 14 επεισόδια
Αλίκη (Νίκος) 6 επεισόδια
Το μπέρδεμα (Αρίστος) 22 επεισόδια
Τμήμα ηθών, Εσύ αποφασίζεις, Το κόκκινο δωμάτιο, Χαμένη Άνοιξη, Έρωτας και πάθος, Cheek to cheek, Η παρέλαση, Βασίλης Ιάσων και Ντόκυ, Flashback, Lord Elgin and some stones of no value.
ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ
Σαλώμη (θέατρο της Κυριακής) Α πρόγραμμα
Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο (Εβδομαδιαία μεταμεσονύκτια εκπομπή στο Κανάλι 1 του Πειραιά) 26 εκπομπές
Ο κόσμος του βιβλίου (εβδομαδιαία εκπομπή στον Ξένιο Δία) 12 εκπομπές.
(Για τον ΑΥΛΟΓΥΡΟ και τον Παύλο Ανδριά)