O Πανελλήνιος διαγωνισμός συγγραφής και ερμηνείας πρωτότυπου μονολόγου επί σκηνής που διοργανώνει η Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος έχει βρει μεγάλη απήχηση τόσο στην Αθήνα όσο και στην περιφέρεια. Πού πιστεύετε πως οφείλεται αυτό το γεγονός;
Στην επιθυμία και την ανάγκη των πολιτών που ζουν και δραστηριοποιούνται στην Περιφέρεια να νοιώθουν ότι μετέχουν των κοινών και μάλιστα με τις ίδιες ευκαιρίες και με ισότιμη πρόσβαση με αυτούς που ζουν στην πρωτεύουσα. Άλλωστε η καλλιτεχνική έκφραση, δηλαδή ο προσωπικός τρόπος έκφρασης η εκδήλωσης των συναισθημάτων, αφορά τους πάντες.
Ποια σκέψη οδήγησε την Ε.Σ.Ε στη δημιουργία αυτού του διαγωνισμού;
Ήταν μια πρόταση του Θανάση Σκρουμπέλου που αφορούσε την Αθήνα, την οποία πήρα το ρίσκο να διευρύνω ώστε να περιλάβει όλη την Ελλάδα, και μακάρι την Κύπρο και τις κοιτίδες Ελληνισμού στο εξωτερικό.
Θέλετε να μας μιλήσετε για τις υπόλοιπες δράσεις της Ε.Σ.Ε αυτή τη περίοδο;
Στις 26 Φεβρουαρίου 2022 θα παρουσιασθεί υπό μορφή αναλογίου το 1ο βραβείου του θεατρικού διαγωνισμού του 2021 ΚΡΕΜΑ ΝΥΚΤΟΣ των Αφρ. Βιλλιώτη και Μ. Νικολοπούλου, σε σκηνοθεσία Κλεοπάτρας Σβανά στο θέατρο Παραμυθίας
Στις 9 Μαρτίου θα λάβει χώρα το δεύτερο φιλολογικό σαλόνι – μια νέα πρωτοβουλία της Ένωσης, μέσα από την οποία αναβιώνουμε το κλίμα που επικρατούσε σε αυτούς τους χώρους, τα πρώτα πνευματικά “think tanks” του Ελληνισμού.
Θα ακολουθήσει η μουσική παράσταση ΑΠΟ ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΣΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ένα αφιέρωμα σε 15 κορυφαίους, εκλιπόντες, στιχουργούς με τα μουσικά σύνολα του Γιώργου Αλτή, συνεργάτη της Ε.Σ.Ε.
Εντός του Μαρτίου θα προκηρυχθεί ο κοινός θεατρικός διαγωνισμός έργων ΘΡΙΛΕΡ/ΤΡΟΜΟΥ της Ε.Σ.Ε. με την Αλμπέρτα Τσοπανάκη, μέλος της Ε.Σ.Ε. και ψυχή του θεάτρου Παραμυθίας
Στα τέλη Μαρτίου θα γίνει η τελετή απονομής των βραβείων του διαγωνισμού σεναρίου για το 1821 και προ του Πάσχα θα λάβει χώρα η παρουσίαση των εκδόσεων της Ε.Σ.Ε. των βραβείων σεναρίου, θεατρικού και στίχου - και φυσικά το φιλολογικό σαλόνι του Απριλίου
Από που αντλείτε έμπνευση για όλες αυτές τις δράσεις;
Όσον αφορά εμένα, από την επιθυμία μου να προσφέρουμε, ως πολιτιστικό σωματείο, συναισθηματικές διεξόδους στον κόσμο, αμβλύνοντας ίσως κατ’ αυτόν τον τρόπο την αφόρητη πίεση που ασκείται επ’ αυτού από την οικονομική κρίση που συνεχίζει να μαστίζει τη χώρα και φυσικά τις επιδράσεις της πανδημίας και των ασφυκτικών μέτρων που υπεβλήθησαν για την καταπολέμησή της. Ίσως από την σπορά αυτή δημιουργικών δράσεων ανά την Ελλάδα να δρέψουμε καρπούς που θα μας εκπλήξουν ευχάριστα.
Η Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος προσφέρει στους ενδιαφερόμενους και κατοχύρωση πνευματικών δικαιωμάτων. Θα θέλατε να μας εξηγήσετε τη διαδικασία;
Είναι μια απλή και πιστοποιημένη διαδικασία, που πραγματοποιείται υπό τον έλεγχο της νομικής μας υπηρεσίας και απαλλάσσει τους δημιουργούς από περιττά έξοδα και εμπλοκή με τη γραφειοκρατία. Καταβάλλοντας ένα μικρό, συμβολικό ποσό η Ένωση κατοχυρώνει κάθε έργο της διανόησης εφ’ όρου ζωής δηλαδή άνευ υποχρέωσης ανανέωσης της κατοχύρωσης. Η καταβολή μπορεί να γίνει είτε μέσω pay pal είτε με διαδικτυακή κατάθεση. Ειδικά για το σενάριο, στην απευκταία περίπτωση που το έργο κλαπεί, προσφέρουμε γνωμοδότηση προκειμένου να προσκομισθεί στο δικαστήριο από τον θιγέντα.
Είστε πρόεδρος της Ε.Σ.Ε. για δεύτερη φορά. Αυτή τη φορά μάλιστα η θητεία σας είναι 10ετής. Θα θέλετε να μοιραστείτε μαζί μας το όραμα σας για την εξέλιξη της Ε.Σ.Ε τα επόμενα χρόνια;
Το όραμά μου αφορά, πρωτίστως, τους συναδέλφους μου σεναριογράφους, κυρίως νέους αλλά και καταξιωμένους, καθώς άνευ αυτών δεν υφίσταται λόγος ύπαρξης της Ένωσης Σεναριογράφων. Προσπαθούμε, λοιπόν, να κάνουμε τους πάντες να αντιληφθούν τη σημασία του σεναρίου και να εκτιμήσουν τη συμβολή του όχι μόνον στην οπτικοακουστική δημιουργία, αλλά και στην εκπαίδευση, ακόμα και στην πολιτική, και να αρχίσουν να επιδεικνύουν τον δέοντα σεβασμό προς τους σεναριογράφους. Θα ήθελα επίσης να προσφερθούν περισσότερες ευκαιρίες στο ευρύ κοινό να δημιουργήσουν, καθώς το χάρισμα της γραφής και το δικαίωμα στην έκφραση δια του λόγου αφορά τους πάντες. Άλλωστε, «εν αρχή ην ο λόγος».
Πόσο εύκολο είναι για έναν νέο άνθρωπο που γράφει να κυνηγήσει το όνειρο της καριέρας του σεναριογράφου στη χώρα μας;
Καθόλου εύκολο. Οι λόγοι πολλοί, εν τούτοις το μέγιστο κακό είναι η επί σειρά ετών ασκούμενη μικροπολιτική του κράτους που εξαρτά την επιβίωση αρκετών δημιουργών από την κρατική αρωγή, αντιμετωπίζοντας λίγους εξ αυτών ως πατρικίους και τους πολλούς ως πληβείους και τούτο με γνωρίσματα, εξαιρουμένων κάποιων τω όντι αξιόλογων περιπτώσεων, που ουδεμία σχέση έχουν με την ποιότητα η αξία των παραγομένων έργων αλλά ως συνήθως την εξυπηρέτηση των σκοπών των εκάστοτε κυβερνώντων.