Κουβέντα στην «αυλή» μας, με τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Σταμάτη Πακάκη με αφορμή την παράσταση «Τελενοβέλα» που ανεβαίνει στο Θέατρο Faust
Τι ήταν αυτό που σας ώθησε να γράψετε αυτό το έργο;
Από την εφηβεία μου παρακολουθούσα μεξικάνικες Τελενοβέλες με μανία... στην πορεία τις ξέχασα και τις θυμήθηκα στην πρώτη καραντίνα όπου είχα χρόνο να τις δω όλες με τη σειρά. Αυτή η δεύτερη παρακολούθηση με έκανε να παρατηρήσω κοινά της κοινωνίας του Μεξικό με την ελληνική πραγματικότητα, καθώς και τη διαχρονικότητα των κοινωνικοπολιτικών ζητημάτων και των ανθρώπινων παθών. Μου αρέσει στα πάντα να βάζω τον παρονομαστή κοινωνία και ψυχολογία. Η γενιά μου σ' ένα μεγάλο ποσοστό μεγάλωσε με αυτές τις σειρές και θέλησα να δημιουργήσω ένα έργο που θα έχει στοιχεία από όλες τις Τελενοβέλες... προσθέτοντας την προσωπική μου σφραγίδα σ' ένα γνωστό μοτίβο, αυτό της Τελενοβέλας. Πάντρεψα μια αγαπημένη μου δημιουργική ασχολία, την συγγραφή θεατρικών έργων, με τις αγαπημένες μου σαπουνόπερες δημιουργώντας μια μουσικοθεατρική κωμωδία.
Σε τι διαφέρει η ελληνική, δική σας «Τελενοβέλα»… με μια αν θέλετε, «κλασική» μεξικάνικη τελενοβέλα;
Φρόντισα μέσα από μελέτη μηνών να κρατήσω σημειώσεις των γεγονότων και των ανθρώπινων τύπων που εμφανίζονται στις μεξικάνικες τελενοβέλες και μελετώντας αρκετές από αυτές να δημιουργήσω μια δική μου, έτσι είναι και το δικό μας έργο μια κλασική μεξικάνικη τελενοβέλα των 90's με την βασική διαφορά της γλώσσας που δεν είναι στα "μεξικάνικα", ούτε στα μεταγλωττισμένα ελληνικά... αλλά στα ελληνικά.
Μιλήστε μας λίγο για τους ρόλους της παράστασης.
Θα σας πω, όσο πιο σύντομα γίνεται, την υπόθεση του έργου και μέσα από αυτή θα εντοπίσετε τους διάφορους ρόλους του έργου που ο καθένας πρεσβεύει κάποια διαφορετική κοινωνική τάξη και κρύβει ένα μυστικό της προσωπικής του ζωής. Μια φορά κι έναν καιρό, στο Μεξικό των 90’s, ζούσε ευτυχισμένη μία ζάμπλουτη θρησκευόμενη οικογένεια, η οποία είχε στην κατοχή της τα γνωστά… ένα ράντσο, μία έπαυλη κι ένα εργοστάσιο. Το εργοστάσιο αυτό κατασκεύαζε αγαλματάκια της Παναγίας της Γουαδελούπης. Ψέματα… της Παναγίας της Μακαρένα. Η οικογένεια αυτή είχε το επώνυμο Rosario, γιατί άραγε; Αρχηγός της δυναστείας των Rosario είναι η χήρα Consuelo Regina Sanchez de Rosario η οποία προστατεύει τον μοναχογιό της Esteban Maria Rosario Sanchez και τον εγγονό της Alejandro Joaquin Rosario Perez με μοναδικό της όπλο την εφευρετικότητά της σε δολοπλοκίες και δολοφονίες με σύμμαχο την Αζτέκικης καταγωγής εσώκλειστη υπηρέτρια της, την κουτσομπόλα Susanita Munitis. Η «ήρεμη» ζωή της οικογένειας ταράζεται από δύο γεγονότα που το ένα διαδέχεται το άλλο… Η δεύτερη γυναίκα του Esteban, η Soledad Katalina Colomer Martinez, είναι μία σφετερίστρια και σα να μην έφτανε αυτό ο νεαρός Alejandro ερωτεύεται μία παρακατιανή ρακοσυλλέκτρια, την πανέμορφη Bonita Dolorez Lopez… Τι θα συμβεί με τη συμβίωση όλων των παραπάνω στην έπαυλη των Rosario;
Ποιο μήνυμα θα «στέλνατε» σ’ έναν υποψήφιο θεατή της παράστασης;
Να ανέβει από τις σκάλες στην αίθουσα που παίζεται η Τελενοβέλα διότι υπάρχουν εκπλήξεις... Ένας υποψήφιος θεατής που έχει γνώση από Τελενοβέλες δε χρειάζεται κάποιο μήνυμα... ο θεατής όμως που δεν έχει δει ποτέ του κάποια Μεξικάνικη Τελενοβέλα να ξέρει πως μετά την παράσταση θα είναι σα να έχει κάνει επιμορφωτικό σεμινάριο πάνω στο είδος. Τι πρέπει να περιλαμβάνει κατά τη γνώμη σας, μια καλή παράσταση;
"Αλήθεια" πρέπει να έχει μια καλή παράσταση για εμένα. Επίσης ξεκάθαρο στόχο, συνέπεια και την σωστή ενέργεια. Έχω δει παράσταση από μία ηθοποιό σ' ένα μικρό θέατρο του κέντρου που μ' έχει στιγματίσει και έχει τύχει να δω μεγάλη υπερπαραγωγή που έχει θεωρητικά και πρακτικά τα πάντα και να φύγω με νεύρα διότι κοροϊδεύουν τους εαυτούς τους κι εμάς τους θεατές.
Τι σημαίνει η λέξη «σανίδι» για εσάς;
Ένα μαγικό ταξίδι στον χώρο και τον χρόνο. Μία ευκαιρία να είσαι κάτι άλλο ή ακόμη περισσότερο ο πραγματικός σου εαυτός. Είναι το μέρος που όλα μπορούν να συμβούν για μια στιγμή στον χρόνο και μετά να χαθούν για πάντα... Να πω επίσης ότι αγαπώ ένα τσικ παραπάνω τα θέατρα που έχουν όντως σανίδι... αυτός ο ήχος...
Ετοιμάζετε κάτι ακόμα για φέτος; Ποια είναι τα «άμεσα» σχέδιά σας;
Αυτή την περίοδο έχω παραστάσεις με δύο όπερες που είναι αναβίωση (επανάληψη παλαιότερης σκηνοθεσίας). Η πρώτη στην Εθνική Λυρική Σκηνή και είναι η Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ σε μουσική Δ. Σοστακόβιτς και σε σκηνοθεσία Φανί Αρντάν και η δεύτερη είναι η Σεμέλη του Χαίντελ σε σκηνοθεσία Γιώργου Πέτρου στο θέατρο Ολύμπια. Και στις δύο όπερες είμαι μέλος του χορού. Τώρα ως προς τα προσωπικά μου πρότζεκτ γράφω δυο έργα παράλληλα. Το ένα είναι ένα σκοτεινό παραμύθι για ενήλικες και το άλλο μία επόμενη κωμωδία. Θέλω να πιστεύω ότι θα ανεβάσω το ένα την άνοιξη και άλλο το επόμενο φθινόπωρο. Γράφω πάντα τις ιδέες μου και τις εξελίσσω μέχρι του σημείου να τις βάζω στο συρτάρι ώσπου να αποφασίσω να τις ανεβάσω στο σανίδι. Η ολοκλήρωση των έργων μου γίνεται ένα τσικ πριν ξεκινήσω πρόβες και αφού έχω επιλέξει το καστ. Μου είναι πολύ δημιουργικό να συμπληρώνω αυτό το τελευταίο μικρό μέρος του έργου και να κάνω την οποία τροποποίηση όταν ξέρω για ποιον ηθοποιό προορίζεται ο εκάστοτε ρόλος. Τέλος έχω την καλλιτεχνική επιμέλεια αλλά και την παραγωγή με την εταιρία μου, Pink Unicorn Productions, για την παράσταση για παιδιά "Τα Ξεχασιάρικα Ξωτικά" σε κείμενο και σκηνοθεσία της Φανής Παλιούρα που κάνει πρεμιέρα 09/12/23 στον χώρο τέχνης HGW.
Ποια είναι η αγαπημένης σας ατάκα;
Από την ώρα που έγραψα την Τελενοβέλα χρησιμοποιώ μία φράση του φινάλε του έργου. "ΌΛΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΣΥΜΒΟΥΝ ΣΕ ΜΙΑ ΤΕΛΕΝΟΒΕΛΑ" όπου τόσο στην Τελενοβέλα όσο και στην πραγματική ζωή. ΟΛΑ είναι πιθανά και σε πολλές περιπτώσεις η πραγματική ζωή έχει περισσότερες ανατροπές και από την Τελενοβέλα, ή όποιο δημιούργημα της φαντασίας μας. Έτσι όταν κάτι αναπάντεχο συμβαίνει χρησιμοποιώ αυτή την φράση-ατάκα. Όπως όταν συμβαίνει κάποια ίντριγκα δίπλα μου λέω με νόημα... "Τελενοβέλα"...
Ο Σταμάτης Πακάκης είναι ένας πολύπλευρος performer που συνδυάζει στις δουλειές του το θέατρο, τη μουσική και την κινησιολογία. Τα τελευταία χρόνια εμφανίζεται ως κειμενογράφος και σκηνοθέτης. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα ενώ έχει καταγωγή από την Ρόδο. Είναι απόφοιτος του τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ε.Κ.Π.Α. καθώς και διπλωματούχος Μονωδίας και Κλασσικής κιθάρας, πτυχιούχος Ανωτέρων Θεωρητικών της μουσικής (Αρμονία, Αντίστιξη, Φούγκα), Ενοργάνωσης Μπάντας και Μουσικοπαιδαγωγικών Συστημάτων καθώς και κάτοχος Diploma Performance in Music Theater, Popular Vocals, Classical Singing του L.C.M. και κάτοχος επιμόρφωσης στο Μουσικό Θέατρο G.S.A.
Έχει κατορθώσει να συνεργαστεί με σημαντικά ονόματα της Μουσικής και της Θεατρικής σκηνής της χώρας μας (Κ. Ρήγο, Γ. Σκουρλέτη, Ι. Σιδέρη, Δ. Μαραμή, Θ. Παπακωνσταντίνου, Λ. Μαχαιρίτσα, Ευριδίκη, Κ. Σταμουλάκη, Κ. Ρουγγέρη, Γ. Πέτρου, Γ. Κουμεντάκη, Θ. Μουμουλίδη, Θ. Γλυνάτση, Α. Γεωργακάτο, Α. Ευκλείδη, Θ. Εσπίριτου, Χρ. Θεοδώρου, Α. Μαυρόγιαννη, Χ. Γωγιό κ.ά.) καθώς και να εργαστεί σε σημαντικούς πολιτιστικούς χώρους (Εθνική Λυρική Σκηνή, Εναλλακτική Σκηνή της Ε.Λ.Σ., Θέατρο Ηρώδου του Αττικού, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, Badminton, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, Skrow Theater, Γυάλινο Μουσικό Θέατρο, Θέατρο Άνεσις, Θέατρο Ακροπόλ, Θέατρο Ολύμπια, Παλλάς, Θέατρο Faust κ.ά.). Είναι έκτακτος συνεργάτης των Μουσικών Συνόλων του Δήμου Αθηναίων, της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και της ΕΡΤ (τενόρος). Έχει ερμηνεύσει ρόλους τενόρων Ελληνικής, Γαλλικής και Γερμανικής οπερέτας. Επίσης έχει συνεχή παρουσία στο ελεύθερο θέατρο. Από το 2018 ξεκίνησε να παρουσιάζει προσωπικές του δημιουργίες, το μουσικοθεατρικό του έργο με τίτλο «ΜΑΝΑ» που κυκλοφόρησε σε βιβλίο με CD (Εκδόσεις i-Write, Σεπτέμβριος 2018) και ανέβηκε στο θέατρο Faust (2018) και την κοινωνική κωμωδία «550» (Faust 2019-20), όπου υπογράφει το κείμενο και τη σκηνοθεσία. Σκηνοθέτησε το έργο του Γιάννη Ρίτσου «Η Σονάτα του Σεληνόφωτος» (Faust 2020). Το 2021 κυκλοφόρησε η δισκογραφική δουλειά «186η Σεπτεμβρίου» όπου δίνει τη φωνή του. Τέλος είναι ιδρυτικό μέλος της Pink Unicorn Productions με την οποία παρουσιάζει τη μουσικοθεατρική κωμωδία «Τελενοβέλα» (Faust 2023), σε δικό του κείμενο και σκηνοθεσία.
Για περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση, πατήστε ΕΔΩ
Για τον Παύλο Ανδριά και τον aylogyros news